خانواده اولین نهادی است که کودک به آن وارد می شود ، در آن بزرگ می شود و تربیت می شود و رشد می کند ، مدرسه دومین نهاد بزرگی است که کودک به آن وارد می شود و به نوعی در آن سن نماینده ای از جامعه است و در مدرسه است که کودک جامعه پذیری و قوانین جامعه را یاد می گیرد و هم چنین در سن دبستان کودک باید روندزندگی خود را تغییر دهد و با تغییر مدرسه رفتن سازگار شود ، به دلیل تاثیراتی که مدرسه در رشد شخصیت و اجتماعی شدن کودکان دارد از مدرسه به عنوان نهادی مهم یاد می شود که مسولیت سنگینی دارد و به متقابلا مسولیت سنگینی نیز بر دوش والدین است زیرا باید مدرسه ای را انتخاب کنند که که بتواند به درستی از پس مسولیت هایش بربیاید و در انتخابمهد کودک و مدرسه دقت لازم را داشته باشند .در ادامه مقاله به بیان تاثیر مدرسه بر شخصیت و اجتماعی شدن کودک می پردازیم .



تاثیر مدرسه بر شخصیت کودک

در اغلب جوامع کودکان از سن 5.5 تا 6 سالگی وارد مدرسه می شوند و بخش قابل توجهی از وقت خود را در مدرسه می گذارنند ، روانکاوان این دوره کودکی را غالبا دوره نهفتگی می نامند ، مفهوم این اصطلاح این است که کودک به دوره ای رسیده است که امیال جنسی او پس از حل عقده ادیپ به یک فلات رسیده و در حال تکوین است تا در مرحله بلوغ بر اثر تغییرات فیزیولوژیکی و اجتماعی خاص ظاهر شود . بیشتر محققان روانشناسی رشد که شخصیت را حاصل تعامل بین فرد با محیط می دانند ، سال های دبستان را برای رشد شخصیت بسیار مهم و اساسی تلقی می کنند . چهار سال اول دبستان یک دوره سرنوشت ساز برای کودک است ، او مجبور است برخی وابستگی های خود را کنار بگذارد و به کسب مهارت های تحصیلی و تعامل با همسالان بپردازد به علاوه او در معرض ارزش ها ، نگرش ها و عوامل اجتماعی تازه ای مثل همکلاسی ها و معلمان قرار می گیرد که می توانند ارزش های کنونی وی را تایید کنند یا باعث ایجاد تعارض در کودک نسبت به ارزش هایش شوند و اینجاست که تاثیر مدرسه بر شخصیت کودک و اهمیت آن مشخص می شود .

حتما بخوانید: ترس از مدرسه در کودکان

تاثیر مدرسه بر اجتماعی شدن کودک

برای همه ما رفتن به مدرسه امری طبیعی و لازم است و باید سال های مشخصی را در مدرسه درس بخوانیم و کودکان بیشتر زمان بلوغ خود را در مدرسه می گذرانند . مدرسه و کارکنان آن و دانش آموزان دیگر عوامل اجتماعی کردن کودک هستند و وظیفه آنها علاوه بر انتقال دانش بلکه ادامه دادن فرایندی است که والدین در خانه آغاز کرده اند . مدرسه باید هماهنگ و همسو با خانواده ارزش ها و الگوهای رفتاری مورد نظر جامعه را به کودکان انتقال بدهند . البته در اغلب جوامع ارزش های طبقه متوسط جامعه به کودکان منتقل می شود زیرا کارکنان مدارس و معلمان از طبقه متوسط جامعه هستند .
جو عمومی مدرسه از نظر محبت آمیز بودن یا خشن و تنبیهی بودن تاثیر عمیقی بر انگیزه پیشرفت کودک دارد . جو گرم و محبت آمیز در مدرسه باعث می شود :

  • کودک به مدرسه جذب شده و علاقه او به درس و تحصیل افزایش پیدا کند .
  • محبت در مدرسه برای او به صورت الگو و سرمشق در می آید و در زندگی اجتماعی خود نیز با دیگران روابط گرم و محبت آمیز خواهد داشت .

اما وجود جو خشن و تنبیهی در مدرسه ذوق و علاقه کودک به مدرسه را کور می کند و شاید حتی او را از درس و مدرسه بیزار کند ، بنابراین تاثیر مدرسه بر دانش آموز علاوه بر شخصیت او در اجتماعی شدن او نیز تاثیر می گذارد و حتی انگیزه پیشرفت او را نیز تعیین می کند.

در ادامه بخوانید: انتخاب مدرسه کودک



سوالات متداول

1- ✔️ تاثیر مدرسه بر شخصیت کودک چیست؟

✔️ به دلیل تاثیراتی که مدرسه در رشد شخصیت و اجتماعی شدن کودکان دارد از مدرسه به عنوان نهادی مهم یاد می شود که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.



2- ✔️ تاثیر مدرسه بر اجتماعی شدن کودک چیست؟

✔️ در مدرسه است که کودک جامعه پذیری و قوانین جامعه را یاد می گیرد که در متن مقاله توضیح کامل آن ارائه شده است.



3- ✔️ جو گرم و محبت آمیز در مدرسه چه تاثیری دارد؟

✔️ جو گرم و محبت آمیز در مدرسه منجر به جذب کودک به مدرسه شده که در متن مقاله توضیحات آن به طور کامل شرح داده شده است.

منبع :تاثیر مدرسه بر کودک

چه غذاهایی باعث بلوغ زودرس می شود

نکات مهم در انتخاب مدرسه مناسب

افزایش آمار یائسگی زودرس در زنان ایرانی

استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی عامل فروپاشی خانواده ها

درمان سرطان کودکان با قصه خوانی

افزایش خودکشی با انتشار خبر نادرست در مورد آن

تغذیه و بلوغ زودرس

مدرسه ,کودک ,تاثیر ,اجتماعی ,، ,شخصیت ,در مدرسه ,می شود ,مدرسه بر ,تاثیر مدرسه ,است که ,طبقه متوسط جامعه ,کودک جامعه پذیری

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

آتش زیر خاکستر آکادمی تخصصی ناخن آوا 09056629668 mihantext | متن های کوتاه و خواندنی دانلود بهترین آهنگهای ایران darafood کارآفر عشق فروش خاموش حقوق عمومی ‌‌‌‌‌